'Wil je hulp krijgen, dan moet je boekhouding kloppen'
Begin 2020 begint Simon de Bake (65) met een schone lei: hij verkoopt zijn huis met overwaarde en betaalt zijn schulden af. Eindelijk, denkt hij. Vier weken later gaat Nederland in lockdown. 'Had ik net alles op de rit, liep ik wéér vast.'

Compagnon weg, afnemers failliet
Twintig jaar geleden start Simon een bedrijf in kantoormeubilair. Met een compagnon, die evenwel na acht jaar zijn biezen pakt en hem achterlaat met een schuld van 25.000 euro. Als eenmanszaak gaat Simon verder. Nadat een aantal grote afnemers financieel kopje onder gaat, komt zijn bedrijf in zwaar weer terecht.
Hij stapt naar de gemeente en vraagt om hulp. Maar zij kunnen weinig voor hem doen als hij niet eerst faillissement aanvraagt. Simon: 'Dat wilde ik niet. Want dan was ik ineens alles kwijt. En ik vind ook: als je eenmaal schulden aangaat, moet je die ook aflossen. Anders laat je andere bedrijven achter met jouw schuld.'
Van de regen in de drup
Simon besluit zijn huis te verkopen om zijn schulden af te lossen. De verkoop is goed en wel rond, als de coronacrisis uitbreekt. Afnemers houden ineens hun hand op de knip. Werknemers werken meer thuis, waardoor grote orders voor kantoorpanden uitblijven. Ook dringen zijn leveranciers bij hem aan om meer vooruit te betalen.
Voor Simon voelt het alsof hij weer terug bij af is. Hij komt wel in aanmerking voor inkomensondersteuning uit de TOZO-regeling, maar zijn bedrijf kan hij niet draaiende houden.
Webshop
Simon wil niet bij de pakken neerzitten. Hij besluit een webshop te laten bouwen. 'Ook dat kost geld, geld dat ik eigenlijk niet heb. Maar doe ik dit niet, dan ben ik onvoldoende voorbereid als de markt weer aantrekt. Als je wacht tot de coronacrisis voorbij is, dan ben je te laat.'
Simon is nu 65 jaar. Maar geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om te stoppen met werken. Wel hoopt hij met deze webshop ook voor later, als hij met pensioen is, een extra inkomstenbron aan te boren.
Vertrouwen en openheid
In zijn turbulente jaren als ondernemer heeft Simon geleerd dat je administratie altijd op orde moet zijn. 'Wil je hulp krijgen, dan moet eerst je boekhouding kloppen.' Drie jaar geleden nam Simon zelf contact op met Over Rood, een organisatie die ondernemers helpt met geldproblemen (zie ook het verhaal Boris van Over Rood). Met hun hulp heeft hij toen zijn financiën weer op een rij, en zijn organisatie weer op de rails gezet.
Ook blijft Simon altijd in gesprek met schuldeisers en zoeken ze samen naar oplossingen. Zo trof hij een regeling met een leverancier waar hij 30.000 euro in het rood stond. 'We hebben afgesproken dat wanneer ik kantoormeubilair verkoop, hij dit levert en hij de factuur stuurt. Zo loopt hij geen risico als ik niet kan betalen. Want hij krijgt het geld op zijn rekening. Ik krijg vervolgens een commissie, die gedeeltelijk wordt verrekend met de uitstaande schuld.'
Simon: 'Ga je bij een ondernemer langs, dan zal die altijd zeggen dat het uitstekend gaat, ook al staat hij op het punt van omvallen. Je geeft het als ondernemer nooit toe, omdat je bang bent klanten kwijt te raken. Maar door eerlijk te zijn, bouw je wel vertrouwen op. En dat werkt op de lange termijn in het voordeel van beide partijen.'