Nieuwsbrief Kom jij eruit? - eindejaarseditie

In deze achtste nieuwsbrief:

Veel praktische wijsheid en onorthodoxe hulpverlening bij bijeenkomst 7 van het Samenwerkingsverband Brede Schuldenaanpak. Nieuwe Kom jij eruit-ambassadeur Iris Zuidweg (31) vertelt hoe ze jarenlang te veel uitgaf en het ene gat dichtte met het andere. Maar er toch uitkwam. En de eveneens nieuwe Kom jij eruit-ambassadeur Rainier Leakat (35) vertelt hoe corona bijna een einde maakte aan zijn fantastisch lopende cateringbedrijf. Bijna.

Nog even dit: we hebben met elkaar een turbulent jaar vol veranderingen en aanpassingen achter de rug. Door de coronacrisis kreeg de Brede Schuldenaanpak er nieuwe ‘doelgroepen’ bij, zoals jongeren en ondernemers. De campagne ‘Kom uit je schuld’ werd daarom aangepast tot ‘Kom je eruit?’.

Nieuwe ambassadeurs stonden op. Wetgeving werd versneld ingevoerd. In veel gevallen werden overheden en hulpverleners juist pro-actiever en creatiever, om mensen te helpen die door de crisis financieel in de knel komen. Naast de vaak dramatische situaties die we meemaakten, gebeurde er ook veel goeds op het gebied van schuldhulpverlening.

We wensen jou als professional in de Brede Schuldenaanpak goede laatste dagen van dit jaar toe. En hopen je in 2021 weer te ontmoeten om nog beter samen te werken aan de aanpak van het schuldenprobleem in Nederland.

Team Kom jij eruit?

Ambassadeur Iris Zuidweg: 'Je kunt in een paar jaar een heel nieuw leven opbouwen’

Geldproblemen achtervolgen haar van jongs af aan. Wat op de middelbare school begint met links en rechts wat lenen, eindigt jaren later met een schuld van ruim 57.000 euro. Zelfs met een goede baan en dito salaris geeft ze lang te veel uit en dicht ze het ene gat met het andere. Tot ze op haar 27ste een radicale keuze maakt: ze gaat terug naar haar ouders en betaalt alles af.

'Je kunt in een paar jaar een heel nieuw leven opbouwen’

Ambassadeur Rainier Leakat: 'Nu weet ik: het is goed om kwetsbaarheid te tonen'

Met zijn eigen bedrijf Rai Entertainment, voor al uw feesten en partijen, maakte hij een vliegende start. Toen was het coronacrisis. Inkomsten verdampten, lasten bleven, schulden ontstonden. Rainier begon net op tijd een bezorgdienst en scheerde langs de afgrond. Juist kwetsbaarheid tonen, leverde hem goodwill en steun op om er doorheen te komen.

'Nu weet ik: het is goed om kwetsbaarheid te tonen'

Colofon

Volg Kom jij eruit? op LinkedIn, Twitter of Facebook.

De campagne Kom jij eruit? is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De campagne kwam tot stand in samenwerking met het Samenwerkingsverband Brede Schuldenaanpak.