0800-8115 - Een warme doorverbinding in schuldhulpland

Door de bomen het bos niet meer zien. Deze uitdrukking is wellicht nergens zo op z’n plek als in de schuldhulp. Er lijken soms even zoveel hulpinitiatieven als schuldeisers. Om de route naar de juiste instantie snel uit te stippelen en mensen ‘warm’ door te verbinden, bestaat sinds kort 0800-8115. Hoe is dit informatienummer niet weer het zoveelste schuldhulpinitiatief?

Hulplijn 0800-8115

Een telefoonnummer dat mensen kunnen bellen als ze geldzorgen of schulden hebben. Het klinkt simpel, maar tot voor kort was het er niet. 0800-8115 is een initiatief van de Nederlandse Schuldhulproute en is sinds 29 september landelijk bereikbaar. Doel: zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk de goede kant op wijzen. ‘We zien dat veel mensen die bellen al wat dieper in de problemen zitten’, aldus Marijn Op ’t Land, teammanager communicatie van 0800-8115. ‘Als we er eerder bij zijn, zijn mensen ook weer sneller uit de problemen.’

Opluchting

De Nederlandse Schuldhulproute probeert daarom samen met partners mensen met schulden in een vroeg stadium te bereiken. Op ’t Land: ‘We willen mensen al direct bij passende hulp laten uitkomen. Soms heeft iemand al genoeg aan een online buddy of een aantal tips. Mensen willen zich ook graag gewoon gehoord voelen.’

Voorheen bestond alleen de online test Geldfit.nl. Daarmee probeerde de Schuldhulproute te achterhalen welke hulp iemand nodig had. Maar zodra iemand niet onlinevaardig is of echt persoonlijke aandacht nodig heeft, is dit niet genoeg. ‘Mensen met geldzorgen ervaren vaak veel stress. Hun verhaal delen lucht dan al een beetje op. Dat kan bij ons. Aan de andere kant van de lijn zit iemand die getraind is om naar mensen te luisteren en die weet hoe je goed doorverbindt. Hiermee maken we ons aanbod breder toegankelijk’, aldus Op ’t Land.

In zo’n 200 gemeenten kan 0800-8115 hulpzoekers ‘warm doorverbinden’ naar de juiste instanties die ze verder kunnen helpen.

Wegwijs uit alle instanties

Uit dezelfde stal als de hulplijn komen de initiatieven Geldfit en Moneyfit. Op ’t Land: ‘We werken met een multichannel-aanpak. Mensen moeten ongeveer zeven keer een boodschap horen om in actie te komen, dus wat mij betreft kunnen we er niet vaak genoeg over communiceren. We hebben ook campagnes op sociale media.’

Aan de achterkant zijn diverse samenwerkingspartners aangesloten, zoals banken, werkgevers en energiemaatschappijen. Zodra ze denken dat iemand met geldproblemen zit, proberen zij in een vroeg stadium de klant te attenderen op 0800-8115. “Warm” doorverbonden worden werkt het beste voor de hulpbehoevende, zo is de gedachte.

Warm doorverbinden

Dat kan Frederieke Kokol, operationeel manager van de hulplijn, alleen maar beamen: ‘Toeleiders zoals een energieleverancier kunnen hun klanten of zelfs medewerkers naar ons toe leiden voor hulp en advies. Als we zijn aangesloten bij de gemeente waar de hulpbehoevende woont, kunnen we de hulpvraag heel gericht neerzetten. Een warme doorverbinding is daarom altijd fijner.’ 0800-8115 heeft een database met allerlei organisaties waarnaar ze kunnen doorverbinden.

Het is moeilijk voor te stellen, maar een dergelijke database was er voorheen nog niet. ‘En ook zo’n hulplijn is nieuw’, zegt Op ’t Land. ‘Per gemeente is alles anders geregeld, dus het is ingewikkeld voor mensen om de juiste informatie te vinden. En ze hebben vaak het gevoel dat instanties ergens een belang bij hebben. Dat is bij ons niet zo: wij hebben geen belang en zijn onafhankelijk.’

Met plezier naar mijn werk

Door 0800-8115 weten steeds meer mensen met geldproblemen de juiste hulp te vinden. Als professional krijg je hierdoor aanwas van casussen. Je kunt bij je gemeente – ook als deze niet is aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute – aangeven dat je wilt dat er ‘warm’ kan worden doorverbonden. Zo wordt het netwerk steeds groter.

Kokol: ‘Wij zorgen dat instanties die er al zijn, overzichtelijk vindbaar zijn. We zijn net begonnen aan dit initiatief, en het kan nog veel kanten op. Ik ben supertevreden met wat er nu al staat: we zijn een luisterend oor, denken mee, werken anoniem en niet met dossieropbouw, en we bieden perspectief. Ik ga echt met plezier naar mijn werk, ja.’