Kom uit je schuld in vier Noord-Hollandse gemeenten
Samen met hun maatschappelijke partners vertalen de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo de campagne Kom uit je schuld naar lokaal niveau. ‘De inzet van ‘echte mensen’ als ambassadeurs werkt ontzettend goed.’

Jeanet Heinen werkt als communicatieadviseur voor de vier BUCH-gemeenten: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Ondanks dat zij en haar collega’s een beperkt budget hebben, doen ze het maximale om de campagne Kom uit je schuld onder de aandacht te brengen van hun inwoners.
Waarom spreekt de campagne jullie aan?
“In het sociaal domein is het je grootste uitdaging om mensen met schulden te bereiken, en om hen in beweging te krijgen. Dat is lastig omdat schaamte vaak in de weg staat. En omdat mensen het ene gat met het andere dichten, waardoor ze denken dat ze het nog wel redden. Hierdoor zoeken ze geen hulp en worden de problemen alleen maar groter. Deze campagne zet hen, en hun omgeving, aan het denken. Het kan namelijk iedereen overkomen.
“Daarnaast werkt de inzet van ‘echte mensen’ als ambassadeurs ontzettend goed. Wij hebben per gemeente gekeken welke landelijke ambassadeur we daar in de spotlight wilden zetten. Omdat je merkt dat iedere gemeente toch weer een ander profiel heeft, is het heel fijn dat je kunt kiezen uit verschillende ambassadeurs, met verschillende verhalen.”
Hoe hebben jullie de campagne lokaal een gezicht gegeven?
“We hebben in alle vier de gemeenten samengewerkt met onze maatschappelijke partners om de posters en de flyers te verspreiden. Door deze samenwerking hangen de posters nu bij dorpshuizen, zorginstellingen, sportaccommodaties en ga zo maar door. We vinden het superbelangrijk om samen met onze partners op te trekken. Je hebt elkaar nodig. Zij zijn onze voelsprieten in een gemeente. Het is heel belangrijk om elkaar wederzijds te informeren over wat er speelt.
“Daarnaast was de wethouder van Castricum te zien bij de regionale tv-zender. Hierin vertelde hij over de campagne, en wat voor effect schulden en geldzorgen hebben op mensen, van een tijdelijk verminderd IQ tot kinderen die op school slechter presteren en zelfs echtscheidingen.
“Verder hebben we advertenties geplaatst in de lokale weekbladen. Hier hebben wij ons lokale ‘sausje’ aan toegevoegd door de advertentie te combineren met de tijden van de inloopspreekuren geldzaken, het lokale zelf ontworpen geldkzakensymbool en natuurlijk het gemeentelogo. We hebben berichten geplaatst op sociale media. Via een boekenlegger worden inwoners in de gemeente Heiloo gewezen op het spreekuur geldzaken. In maart geven we in alle vier de gemeenten de Geldkrant uit. Dat is een krant die wordt gemaakt in samenwerking met het Nibud. Er staan artikelen en trends in die gelden voor heel Nederland. Er worden ook lokale gegevens in opgenomen. Zoals lokale regelingen en de openingstijden van het spreekuur geldzaken. De campagne wordt hier ook weer in opgenomen.”
Wat voor reacties krijgen jullie op deze campagne?
“Onze partners zijn heel blij dat er meer aandacht is voor dit onderwerp. En we weten uit ervaring met andere campagnes dat dit soort boodschappen leeft bij de kracht van herhaling. Want het kost toch tijd om mensen vanuit die schaamte aan het praten te krijgen. We gaan nog wel even door met de campagne, en we bedenken ook steeds nieuwe manieren om de campagne en de boodschap onder de aandacht te brengen. Vanuit de stellige overtuiging dat we mensen na verloop van tijd toch zover krijgen dat ze over hun schaamte heen stappen, want we merken dat het nog lastig is om lokale ambassadeurs te werven. Hier blijven we aan werken!”