De Rotterdamse aanpak: ‘Elke wijk is maatwerk’
In november en december 2019 werkten ‘Kom uit je schuld’ en de gemeente Rotterdam nauw samen in een campagne om meer Rotterdammers met schulden richting hulpverlening te bewegen. Middelen: social media, posters door de stad, een theatervoorstelling en de verhalen van ervaringsdeskundigen. ‘Ik ben heel trots op deze campagne. We hadden een groter bereik dan verwacht en het is een wezenlijke bijdrage aan onze vernieuwde schuldenaanpak’, zegt Michiel Grauss, wethouder schuldenaanpak.

De vernieuwde Rotterdamse aanpak van schuldhulpverlening – onder de naam ‘Reset’ – loopt langs drie ‘aanvalslijnen’, vertelt Michiel Grauss, wethouder armoedebestrijding, schuldenaanpak en informele zorg. ‘We willen er sneller bij zijn - zo voorkom je dat mensen geïsoleerd raken en de schulden oplopen. We willen beter helpen - met meer oog voor de stressvolle situatie waarin mensen met schulden zich bevinden. En we willen doorpakken – daarvoor zetten we onder andere een stadsmarinier en trajectbegeleiders in.’
Schuld en schaamte
Er sneller bij zijn, is misschien wel het ingewikkeldst, zegt Grauss. ‘Want schulden hebben gaat nog altijd gepaard met taboes en schaamte. Bovendien, als je in de schulden zit, wil je soms juist graag buiten beeld blijven voor de overheid. Deze mensen hebben vaak eerder negatieve ervaringen met schuldhulpverlening gehad. En ze wantrouwen de overheid.’
|
Eigen ambassadeur
Het bereiken van mensen met geldproblemen is dus moeilijk, zegt Grauss. ‘Daarom is de campagne zo belangrijk. Het goede aan ‘Kom uit je schuld’ van staatssecretaris Tamara van Ark vind ik de verhalen van de ervaringsdeskundigen. Deze mensen hebben hetzelfde meegemaakt en wisten er op de een of andere manier uit te komen. Dus we sloten er graag bij aan. Om de herkenbaarheid te vergroten, hebben we onze eigen Rotterdamse ‘ambassadeur’ ingebracht: Donovan Felter, een jongere met een mooi, krachtig verhaal.’
Als een tierelier
In november en december 2019 werd er intensief campagne gevoerd op social media. Er reed een ‘Kom uit je schuld’-tram door de stad (Grauss: ‘Hij rijdt nog steeds!’). Er hingen overal posters en je kon naar het theaterprogramma ‘Zomaar een straat’ – een voorstelling met ervaringsdeskundigen, inclusief nagesprek. ‘Dat liep als een tierelier’, zegt Grauss.

Meer jongeren
Verdere resultaten? ‘Boven verwachting’, zegt Grauss. ‘Online zijn de uitingen 3,3 miljoen keer bekeken. Er is 35.000 keer doorgeklikt naar de campagnesite. Het is altijd moeilijk om hard te maken dat een campagne concreet leidt tot meer mensen die een beroep doen op schuldhulp. Maar feit is dat zich de afgelopen maand meer jongeren hebben gemeld dan daarvoor. Ik ben heel trots op deze campagne.’
Aanrader
Zou Grauss andere gemeenten ook een dergelijke campagne aanraden? ‘Lastige vraag. We moeten als gemeenten natuurlijk goed jatten van elkaar. Maar het moet wel passen. Voorbeeld: zo’n theatervoorstelling is geweldig. Maar het moeten wel echt de verhalen van de mensen ter plekke zijn. Wij mikken op 60.000 huishoudens in een stedelijke omgeving. Maar daarbinnen zie je nog veel verschillen. Niet iedereen spreekt de taal. En neem plekken als Hoek van Holland en Pernis. Dat zijn echt dorpen waar een andere benadering nodig is. dan in andere wijken van Rotterdam. Ik wil maar zeggen: maatwerk is cruciaal.’
Benieuwd of samenwerking met ‘Kom uit je schuld’ iets is voor jouw gemeente? Neem dan contact op via schuldhulp@emma.nl.